Snelgroeiend bedrijf Pinkcube: Data driven processen leiden tot succes

3 december 2015 Geschatte leestijd: 5 minuten
Snelgroeiend bedrijf Pinkcube: Data driven processen leiden tot succes

Wie online op zoek gaat naar relatiegeschenken, komt hoogstwaarschijnlijk terecht bij Pinkcube uit Doetinchem. In een piepklein zolderkamertje startten voormalig studiegenoten Edwin Kats en Dennis Leusveld 5 jaar geleden met hun eerste webshop. Inmiddels bestieren ze er 50, vanuit een kantoor van 1000m2. Met een omzet van honderdduizenden euro per week, de ambitie deze elk jaar te verdubbelen en een opvallende passie voor meetbare resultaten, is Pinkcube een uiterst modern succesverhaal. Graydon sprak met Kats over de positieve werksfeer op kantoor, het runnen van een data-driven business en andere factoren die leidden tot een positionering tussen de Deloitte Technology fast 50 van 2015.

Winnaarsmentaliteit

Verspreid door het pand van Pinkcube hangen 60 schermen waar elke medewerker kan zien welke verkopers het beste presteren. Er heerst dan ook een, laten we zeggen, ‘licht competitieve’ sfeer. Kats: “Wij zijn op zoek naar mensen met een winnaarsmentaliteit. Als je die hebt ben je hier op je plek en krijg je er ook iets voor terug. Wanneer we een target hebben behaald, gaan we dat altijd vieren met alle collega’s.” Hij vervolgt met een jongensachtige blik: “De beste verkoper van het jaar mag een week lang letterlijk rondlopen als een koning, daarvoor hangt dan ook een levensecht koningspak klaar.”

Focus

Maar wat maakt Pinkcube onderscheidend qua bedrijfsvoering? De afgestudeerd bedrijfseconoom vertelt: “Ik denk dat een sterke focus één van de belangrijkste eigenschappen voor een ondernemer is. Bij ons draait deze focus duidelijk om online business.” Door te focussen op online verkoop worden kosten verlaagd en de salesafdeling effectiever. Klanten moeten soms nog wat opgevoed worden in de digitale verschuiving, maar bij Pinkcube blijven ze trouw aan hun visie. “Onze grote klanten vragen weleens of we langs kunnen komen om één en ander aan producten te laten zien, maar ook tegen hen zeggen we: ‘Kijk maar even op onze website.’”

Deel van die focus is ook de gedrevenheid en de wil om te winnen. “Uiteindelijk zie je volgens mij dat er in iedere internetbranche een aantal grote spelers overblijven, dus je moet bereid zijn om die strijd aan te gaan. Wij investeren iedere euro die we verdienen direct weer in onze groei. En je ziet dat dat werkt, want we zijn in 5 jaar van een paar duizend euro naar 10 miljoen per jaar gegroeid.”

Innovatieve, data-driven business

Als er iets opvalt in het gesprek met de Twentenaar is het de innovatieve manier waarop Pinkcube alle beschikbare data inzet om processen binnen het bedrijf te optimaliseren. “Ongeveer halverwege ons bestaan zijn we begonnen met het meten van en sturen op data. Bijvoorbeeld, hoeveel aanvragen krijg je en hoe ligt de conversie? Ik durf wel te zeggen dat wij daarin vooroplopen. Hierbij is het wel belangrijk dat je die data inzet met de juiste KPI’s, anders heb je nog niks.” Zorg er dus voor dat je de juiste data verzamelt en scherpe KPI’s opstelt die voor jouw onderneming belangrijk zijn. Maak deze bovendien inzichtelijk ten opzichte van de real-time cijfers.

Ook denkt Kats dat het belangrijk is om de verschillende afdelingen van een bedrijf aan elkaar te koppelen. “Je moet denken in processen en die processen vervolgens aan elkaar verbinden. Bij ons is echt alles gekoppeld. Van sales, naar traffic, de telefonistes bij service, finance… elke afdeling heeft direct inzicht in de gegevens van de klant.” Een dergelijke 360 graden klantview ziet Kats dan ook als een voorwaarde voor hun succes. Iedereen moet weten wie de klant is en wat het laatste contact is geweest. Heeft hij zijn laatste factuur betaald en wat is zijn meest recente bestelling geweest? Die koppelingen worden niet alleen intern gemaakt, maar ook met een externe partij als bijvoorbeeld Graydon. “Wanneer een klant vraagt om een levering zonder vooruitbetaling, hoeven we maar op één knop te drukken voor een direct advies over hoeveel we op krediet kunnen leveren.”

Cashflow

Naast technische en innovatieve elementen benadrukt Kats ook het belang van een fundamenteel begrip als cashflow. Als die niet in orde is kan de hele onderneming in gevaar komen. “Ook hier stellen we strakke KPI’s op voor de drie dames die we op financiën hebben zitten. Het draait voornamelijk om je zogenaamde Days Payable Outstanding (DPO) en je Days Sales Outstanding (DSO). Simpel gezegd moet je ervoor zorgen dat je je geld zo snel mogelijk krijgt en zo laat mogelijk uitgeeft. Zo blijf je constant liquide. Doe je dat niet, dan bedreig je je continuïteit en groei!”

Website

Tot slot hamert Kats als online specialist nog kort op het belang van een goede website. “Natuurlijk moet de ‘look and feel’ goed zijn, maar vooral technisch moet jouw site beter zijn dan die van de concurrent. De klant moet met zo min mogelijk muisklikken de juiste informatie vinden, of een offerte kunnen aanvragen. Wij meten dit heel nauwkeurig, want als je het meet kun je het ook verbeteren. Ik zie dat tegenwoordig als basis voor elk bedrijf dat succesvol wil zijn!”

Deel dit bericht

Bekijk ook deze artikelen