Black Friday: hoe je zonder korting toch impact maakt

28 oktober 2021 Geschatte leestijd: 4 minuten
Black Friday: hoe je zonder korting toch impact maakt

Black friday. Eén van de dagen in het jaar waarop we overspoeld worden met aantrekkelijke kortingsacties. Onze mailbox staat de hele dag roodgloeiend met kortingsmails met als onderwerpregel ‘BLACK FRIDAY, OP=OP, PROFITEER NU van spectaculaire deals!’ en in de winkelstraten zie je grote felle plakkaten met kortingskreten. Kortom, iedereen wil opvallen in de grote Black Friday massa. Daarom is het juist de kunst om eruit te springen. En dat kan door het dit jaar anders aan te pakken door in plaats van een korting je klanten te verrassen met een unieke give-away. In deze blog leggen we je uit waarom je met een exclusief cadeau nóg meer impact maakt dan een korting.

 

Iets toevoegen

Dit jaar is Black Friday anders dan anders. Ondanks dat we allemaal blij zijn dat we ons weer vrij kunnen bewegen buiten anderhalve meter, speelt corona op de achtergrond toch nog een grote rol. We ondervinden financiële gevolgen, er is grondstofschaarste en er zijn voorraad problemen. Met andere woorden, we hebben nog steeds last economische schade als gevolg van de pandemie. En zo’n Black Friday waarbij je alleen in het oog springt als je gigantische kortingen weggeeft, komt nou niet bepaald op het goede moment. Kies daarom zorgvuldig hoe je Black Friday dit jaar gaat inrichten en hoe je dit kostenefficiënt kunt doen. En gelukkig is er ook goed nieuws; Pinkcube denkt graag met je mee over hoe je Black Friday dit jaar anders kunt indelen zonder dat je enorme winstmarges moet inleveren.

 

Wederkerigheid

Een voordeel van een weggever tijdens Black Friday is dat je wederkerigheid kun creëren. Dit is een van de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini, een wereldberoemde hoogleraar in psychologie en marketing. Hij stelt dat wanneer je iets aan iemand geeft of doet, je de welwillendheid stimuleert om iets terug te doen. Als bedrijf neem je dus de eerste stap om vervolgens iets terug te krijgen van de klant. Met Black Friday kun je bijvoorbeeld een tof limited edition product lanceren dat je weggeeft aan de eerste twintig klanten die je winkel bezoeken. Hiermee verras je klanten, geef je hen een gevoel van exclusiviteit én de kans is groter dat wederkerigheid op zal treden in de vorm van een aankoop. Wil je het weggeven van de exclusieve give-away nog persoonlijker maken? Communiceer dit product dan enkel met je meest trouwe klanten. Stuur hen in de dagen vóór Black Friday een mail met de tekst: ‘Jouw speciale limited edition product ligt voor je klaar in de winkel, kom je deze ophalen?’.

Naast wederkerigheid is er nog een effect dat de effectiviteit van een give-away aantoont. Dit is het Endowment Effect. Dit effect stelt dat wanneer mensen iets gratis krijgen, ze meer waarde toekennen aan het product. Oftewel, iets dat jouw eigendom is, is in jouw ogen automatisch meer waard dan de marktwaarde van het product. Het voordeel van dit effect is dat de hogere waarde die wordt toegekend aan het product ook automatisch wordt toebedeeld aan het merk. Dus geef je als bedrijf iets weg met Black Friday? Dan is de kans groot dat er een positieve associatie ontstaat met jouw merk.

 

Opvallen in de Black Friday masssa

Een ding weet je van tevoren al met Black Friday: de kortingen vliegen je om de oren. Maar als je besluit een keer geen korting weg te geven, betekent het niet dat je meteen buiten de boot valt. Integendeel zelfs. Je valt juist op wanneer je kiest voor een andere invalshoek. Doordat veel bedrijven op deze dag enkel gefocust zijn op kortingen, kun jij juist in het oog springen door te focussen op klantervaring in de vorm van een unieke give-away. Denk aan een mooie borrelplank voor kerst, een yogamat van kurk, een bamboe tablethouder of een luxe rugzak bij aankoop van een x bedrag. Wil je met deze give-away ook een beleving neerzetten? Kies er dan voor om een loterij te organiseren waarbij klanten kans maken op speciale give-aways. Hiermee hou je de kosten beperkt en geef je een extra trigger om tijdens Black Friday een aanschaf te doen.

 

Give-away als volwaardig alternatief

Een korting geven is de standaard met Black Friday. Maar als je het echt anders wil doen is een give-away een goed alternatief. Het is kostenbesparend, je voegt iets toe in plaats van iets weggeven, je creëert wederkerigheid, klanten kennen meer waarde toe aan je merk, je geeft klanten een gevoel van exclusiviteit én last but not least: je valt op in de grote Black Friday massa.

 

Wist je dat…

Dat we een handige feature hebben waarbij je op relatiegeschenken kan zoeken per branche? Zo kun je gemakkelijk zoeken naar een passende give-away voor Black Friday.
Deze handige tool vind je hier

 

Deel dit bericht

Bekijk ook deze artikelen