Duurzame promotieartikelen tijdens crisisherstel
Geplaatst op 24 augustus 2020 in Branding

Duurzame promotieartikelen tijdens crisisherstel

Wat een veelbelovende lente en zomer vol met evenementen moest worden, resulteerde in een periode van thuiszitten en onzekerheid. Het coronavirus is een crisis geworden en dit heeft grote gevolgen die goed terug te zien zijn binnen de promotionele branche. Door de snelle, wereldwijde verandering, hebben duurzame promotieartikelen en relatiegeschenken plaats gemaakt voor mondkapjes, handgels en andere veiligheidsartikelen. Waar duurzaamheid, gezondheid en veiligheid hand in hand moeten gaan, heeft er eerder een verschuiving plaatsgevonden in prioriteit. We vertellen je in dit blog alles over deze (nogal ongeplande) verschuiving.

Duurzame promotieartikelen

Duurzaamheid is ook in de promotionele branche een jaarlijks terugkerende trend. Steeds meer bedrijven kiezen voor het weggeven van klimaatneutraal vervaardigde producten van gerecyclede kunststoffen in een FSC-gecertificeerde verpakking. Deze zogenoemde relatiegeschenken worden veelal bedrukt met milieuvriendelijke inkt. Zo laat je als bedrijf een unieke en tegelijkertijd een langdurige eerste indruk achter.

Snelle verschuiving van producten

Door de enorme vraag naar duurzame promotieartikelen blijft het aanbod groeien. Milieuvriendelijke artikelen die populair zijn onder bedrijven, zijn o.a. duurzaam geproduceerde gadgets bestaande uit organische materialen, pennen van tarwestro en herbruikbare tassen. Wat we zien, is dat door de coronacrisis momenteel een verschuiving plaatsvindt van deze unieke promotieartikelen naar veiligheidsartikel. We kunnen dus stellen dat de verantwoordelijkheid op het gebied van duurzame promotieartikelen langzaam verandert in een prioriteit om de veiligheid te waarborgen.

Waarom duurzame promotieartikelen in korte tijd geen trend meer zijn

Waar het gebruik en verkoop van traditionele kunststof hedendaags de wenkbrauwen doet fronsen, is dit ineens weer populair. Veel bedrijven hebben door de coronacrisis niet meer de financiële middelen om duurzame promotieartikelen te kopen. Ze richten zich meer op hygiënische en veiligheidsartikelen. Denk hierbij aan mondkapjes, handgel en veiligheidsvesten. Ondanks dat de visie van bedrijven vaak samengaat met het thema Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, worden deze niet duurzaam geproduceerde artikelen in grote aantallen ingekocht.

De verantwoordelijkheid op het gebied van duurzaamheid is in rap tempo verdwenen naar de achtergrond. We moeten accepteren dat veiligheidsartikelen de komende tijd een trend blijven en dat veel bedrijven hierop inspelen. Wil je graag weten hoe jij met relatiegeschenken een veilige omgeving kunt stimuleren? Bekijk ons assortiment veilig werken en vraag naar de mogelijkheden.


Deel dit bericht