Goodiebag samenstellen? Zo doe je dat
Geplaatst op 6 juli 2021 in Branding

Goodiebag samenstellen? Zo doe je dat

Een goodiebag weggeven is dé manier om spetterende indruk achter te laten bij je doelgroep. Of je potentiële of huidige klanten nou verrast op een beurs, bij een opening of tijdens een speciale vip-avond, het is een originele manier om jouw merk onder de aandacht te brengen en nog belangrijker: om top-of-mind te blijven bij jouw doelgroep. In deze blog vertellen we alles wat je moet weten over het inzetten van goodiebags. Laten we eerst inzoomen op wat een goodiebag precies is en hoe je deze kunt inzetten. Met een goodiebag, ook wel een tasje gevuld met promotieartikelen, kun je klanten op een unieke manier voor het eerst kennis laten maken met jouw merk. De kunst is om een goodiebag zo samen te stellen en te ontwerpen, dat mensen jouw merk herkennen en later terug zullen komen. Wees daarom zorgvuldig met welke goodies je kiest. Je wil tenslotte dat mensen de items daadwerkelijk gebruiken. Goodiebags kun je uitdelen aan bezoekers van een evenement, beurs of wanneer je iets te vieren hebt. Denk aan een opening, een jubileum of wanneer je een award in de wacht hebt gesleept. 

De kracht van wederkerigheid

Nu je weet wat een goodiebag is en hoe je deze kunt inzetten, zoomen we in op wat jouw bedrijf ervoor terugkrijgt. Door een goodiebag weg te geven speel je namelijk in op een van de overtuigingsprincipes van Cialdini. Dit is een hoogleraar en onderzoeker die alles weet van overtuigingen, zo ook over het overtuigingsprincipe dat van pas komt bij het uitdelen van goodiesbags: wederkerigheid. Cialdini stelt dat wanneer iemand iets gratis krijgt, zoals de cadeautjes in een goodiebag, die persoon sneller geneigd is om iets terug te doen. Door gratis cadeautjes weg te geven, stimuleer je mensen om een wederdienst te leveren in de vorm van een aankoop of positieve mond-tot-mond reclame.

Bedenk een thema

Met een goodiebag wil je in het oog springen bij de gewenste doelgroep. Daarom is het belangrijk om eerst te onderzoeken wie jouw doelgroep is en wat hun interesses zijn. Vervolgens kun je een thema aan je goodiebag koppelen waarmee je inspeelt op deze interesses. Je kunt het thema ook inrichten door in te spelen op een seizoen of een bijzondere gebeurtenis. Deel je bijvoorbeeld een goodiebag uit in de zomer? Kies dan voor een beach goodiebag gevuld met een bedrukte strandbal, inflatable, parasol, zonnebrandcrème en een zonnebril. Staat het thema nog niet vast en vind je het lastig om deze te bedenken? Gebruik dan een inhaakkalender. In deze kalender vind je alle belangrijke dagen en gebeurtenissen die het hele jaar plaatsvinden. Door een inhaakkalender te gebruiken, kun je gemakkelijk een kapstok vinden waarmee je inspeelt op de interesses en behoeften van jouw doelgroep. Wil je zo’n handige inhaakkalender gebruiken? Geen probleem. Pinkcube heeft speciaal voor jou een overzichtelijke inhaakkalender gecreëerd die je hier kunt downloaden.

Wees origineel

Alles valt en staat bij de originaliteit van je goodiebag. Zeker wanneer je op een beurs staat en bezoekers overspoeld worden met giveaways wil je dat jouw goodiebag bijblijft. Denk van tevoren goed na over een originele vormgeving. Het is vaak vanzelfsprekend om een papieren of plastic tasje te kiezen, maar wat dacht je van een mooie katoenen draagtas? Die gooit de ontvanger, in tegenstelling tot een plastic of papieren tas, niet zo snel weg. Sterker nog, wanneer je de tas bedrukt met een mooie print en/of een leuke quote, zal de ontvanger jouw tas ook dragen als fashion item. Op die manier is deze tas met jouw logo ook een blikvanger voor winkelend publiek. Win-win!

Ga voor kwaliteit

Kijk voordat je een goodiebag samengesteld ook naar de kwaliteit van de producten. De kwaliteit van de items weerspiegelt namelijk waar je als merk voor staat. Je kunt nog zo’n mooie goodiebag ontwerpen, maar wanneer ontvangers niet te spreken zijn over de kwaliteit van de goodies, sla je alsnog de plank mis en dat wil je natuurlijk niet. Kies daarom voor goodies van goede kwaliteit. Deze gaan bovendien langer mee met als voordeel dat mensen langer genieten van jouw items. En hoe langer de ontvangers geconfronteerd worden met jouw bedrukte goodies, hoe sneller ze voortaan aan jouw merk denken en hoe sneller ze zullen overgaan tot een aankoop. Wil je de kwaliteit van de goodies waarborgen? Vraag dan van tevoren samples aan. Op die manier weet je zeker dat de goodies voldoen aan de kwaliteitseisen en kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. 

Creëer een geefmoment

Wil je dat jouw goodiebag echt bijblijft en niet in de prullenbak belandt? Zorg dan dat alles draait om de ervaring en het geefmoment. Deel bijvoorbeeld een goodiebag uit met een gouden ticket en zet deze persoon flink in de spotlights. Wil je mensen echt betrekken bij het geefmoment? Verzin dan een ludieke winactie waarbij bezoekers mee kunnen doen door items uit de goodiebag te gebruiken. Geef bezoekers bijvoorbeeld een goodiebag met photo props, zet een fotohokje neer, vraag mensen om op een originele manier op de foto te gaan, deze te delen via social media en maak de winnaar aan het einde van de avond bekend. Door een goodiebag en een ervaring aan elkaar te koppelen, zullen mensen bij het horen of zien van jouw merknaam altijd terugdenken aan dat ene moment. 

QR-codes

Een QR-code is de perfecte manier om offline en online communicatie te integreren. Mensen zullen na het ontvangen van jouw goodiebag meer willen weten over jouw producten en services. Om die drempel zo laag mogelijk te maken, kun je de goodiebag vullen met een kaartje waar een QR-code op staat. Wanneer de bezoeker deze QR-code scant, komt diegene terecht op een landingspagina specifiek opgezet voor deze campagne. Op grond van de bovengenoemde punten, kunnen we concluderen dat je door een originele, kwalitatieve en ervaringsgerichte goodiebag jouw merk op een unieke manier kunt laten zien en kunt inspelen wederkerigheid bij de ontvanger. Door een QR-code toe te voegen kun je ervoor zorgen dat offline en online communicatie met elkaar verbonden zijn. Op die manier kun je de ontvanger in de oriëntatiefase van de customer jourey laagdrempelig informeren over jouw producten en/of diensten.
Deel dit bericht