Mondkapjesplicht: wat betekent dit voor mij als ondernemer?
Geplaatst op 19 oktober 2020 in Branding

Mondkapjesplicht: wat betekent dit voor mij als ondernemer?

Auteur: Marianne Wesselink

Op de persconferentie van 13 oktober werd het door onze premier al aangekondigd; zodra alles juridisch rond is, verandert het dringend advies een mondkapje te dragen in een plicht. Vanaf dat moment moet iedereen ouder dan 13 jaar een (niet-medisch) mondkapje dragen in publieke binnenruimtes. Denk aan het openbaar vervoer en op onderwijsinstellingen van het VO, MBO en HO. Wat betekent dit nou voor jou als ondernemer? En wat kan je doen om je voor te bereiden?

Allereerst is het belangrijk om je te verdiepen in de (mogelijk) nieuwe regelgeving. Wat is bijvoorbeeld een publieke binnenruimte? In een publicatie van de Rijksoverheid wordt het begrip publieke binnenruimte nader toegelicht. Het gaat om de volgende ruimtes:

  • Winkels in de brede zin van het woord, dus ook tankstations;
  • Publieke instellingen zoals gemeentehuizen en musea;
  • Vervoersknooppunten zoals vliegvelden, stations en parkeergarages;
  • Horecagelegenheden, theaters en bioscopen;
  • Uitvoerders en klanten van contactberoepen, zoals de kapper en de fysiotherapeut.

Duidelijk communiceren

Duidelijke communicatie over de mondkapjesplicht bij binnenkomst van je etablissement schept direct helderheid bij je klant, relaties of medewerkers over de verwachtingen. Als je jezelf hebt ingelezen, wordt het dus tijd om jouw persoonlijke regels naar buiten te communiceren. Hoe gaat jouw organisatie om met de mondkapjesplicht? En gebruik je visuele communicatie? Dan moet deze onomwonde en vriendelijk zijn. Gebruik bijvoorbeeld een vloersticker ter ondersteuning van een lap tekst. Het grote voordeel is dat je uiteindelijk niet zelf als politieagent hoeft op te treden en de mondkapjesplicht ter sprake te brengen.

Vergeet ook zeker de kracht van herhaling niet. Om echt te blijven hangen, moet een boodschap meerdere keren aankomen bij de ontvanger. Oftewel, wanneer je wilt dat mensen je boodschap onthouden, moet je hem herhalen.

Goed faciliteren

Oeps… mondkapje vergeten. Dat zorgt vaak voor een hoop frustratie. Zorg daarom dat je altijd een oplossing kunt aandragen. Zet bijvoorbeeld een doos wegwerpmondkapjes bij de ingang of kies juist voor een wasbaar mondkapje bedrukt met jouw logo. Zo kan een klant, relatie of medewerker nog vaker gebruik maken van dit hulpstuk waar die tegelijkertijd terugdenkt aan jouw gastvrije aanbod. Win-win, dus!

Denk aan het milieu

Grote kans dat een klant, relatie of medewerker bij vertrek een mondkapje afzet. We zien dat een wegwerp mondkapje in veel gevallen naast een prullenbak eindigt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Wij adviseren daarom altijd bij de uitgang een prullenbak met voetpedaal te plaatsen. Zo denk je niet alleen aan gezondheid, maar ook aan het welzijn van het milieu.

Vraag je jezelf nou af wat jij nog meer kan doen om een veilige omgeving in de 1,5 meter maatschappij te creëren? Bij Pinkcube hebben we speciaal voor jou een veilig werken assortiment samengesteld. Mocht je vragen hebben, kunnen onze productexperts je altijd helpen zoeken naar het product dat past bij jouw wensen.

Deel dit bericht