Dit zijn dé chocolade trends van dit moment

15 oktober 2021 Geschatte leestijd: 5 minuten
Dit zijn dé chocolade trends van dit moment

Nederland en België spannen de kroon in Europa als het gaat om chocolade verorberen. Nederlanders eten zo’n vijf kilo en zelfs Belgen 8.7 kilo (!) chocolade per jaar per persoon. Dat is ook niet zo gek met zoveel tradities waarin chocola de hoofdrol speelt. We kunnen dus wel stellen dat we in de Benelux gek zijn op chocola. Bovendien zien we in de chocoladewereld een aantal nieuwe interessante trends. Reden genoeg om eens dieper te duiken in de chocolade trends van afgelopen jaar. Lees je mee? 

De cijfers

In Nederland is chocolade is de afgelopen jaren dominanter geworden dan andere snoepsoorten, blijkt uit analyse van de snoepmarkt door de bank ABN Amro. Deze trend was al eerder in opkomst in België en is nu ook zichtbaar in de Nederlandse winkelstraten. Want loop je door de stad? Dan zie je minder snoepwinkels en juist meer chocolatiers. Het aantal snoepwinkels is dan ook sinds 2005 met een kwart gedaald. Het aantal chocoladewinkels groeit daarentegen steeds harder. Volgens ABN Amro is de vermindering van snoepwinkels in de Nederlandse winkelstraten te danken aan de veranderde perceptie over suiker. Nederlanders zijn zich steeds meer bewust van de gevolgen van teveel suiker inname. Merkwaardig is dat Nederlanders op dit gebied een stuk minder kritisch zijn als het aankomt op chocola. Dit komt doordat chocola een veel positiever imago heeft. Dit positieve imago is te danken aan de ontwikkelingen op het gebied van gezondheid en duurzaamheid. Denk aan chocola met een hoog cacao gehalte, chocola met een vegan label of chocola met weinig suiker.

Chocolade als ervaring

Nu we weten hoe het ervoor staat met ons chocolade gedrag, nemen we de chocoladetrends van 2021 onder de loep. Te beginnen met dat chocola tegenwoordig meer is dan alleen een stukje hemel in je mond. Het is een beleving die je kunt vergelijken met die van koffie. Barista’s maken er tegenwoordig een sport van om een simpel kopje koffie om te toveren tot een heus kunstwerk. Denk aan figuurtjes in het schuim – ook wel latte art genoemd – , verschillende (vegan) melksoorten en siroop smaken waarmee je koffie nóg lekkerder maakt. Deze trend zie je ook bij chocolade. Waar je voorheen alleen chocolade kunstwerkjes zag bij chocolatiers, zie je deze unieke vorm van decoratie steeds meer terug in supermarkten of bij aanbieders van chocolade relatiegeschenken, Ondanks dat een witte, pure of melk chocoladeletter het nog altijd goed doet, willen we onze (zakelijke) relaties met sinterklaas of kerst verrassen met iets speciaals. Het moet sierlijker, unieker en het liefst met bijzondere smaken. 

Aandacht voor milieu en mens

Consumenten zijn meer dan ooit geïnteresseerd in het verhaal achter chocola. Het verhaal achter hoe en waar chocolade gemaakt wordt, het verhaal achter duurzaamheid, het verhaal achter de ingrediënten en het verhaal achter de smaken. Oftewel, herkomst van chocolade en duurzaamheid zijn belangrijke thema’s als het op chocolade aankomt. Om consumenten te informeren over de manier waarop chocolade wordt geproduceerd, zijn chocolade keurmerken in het leven geroepen.  Deze keurmerken zeggen iets over de manier waarop grondstoffen verkregen zijn en hoe de samenwerking is tussen boeren en producten. Bij Pinkcube hechten we ook waarde aan het op een verantwoorde manier produceren van chocola. Daarom heeft de chocolade van het merk Barry Callebaut een Cacoa Horizons keurmerk. Het doel van dit keurmerk is om de leefomstandigheden van cacaoboeren en die van de gemeenschap te verbeteren. Bovendien besteed het keurmerk aandacht aan eerlijke prijzen voor cacaoboeren en aan opleidingen om boeren duurzame teeltmethodes te leren. Kortom, chocolade van het merk Barry Callebaut wordt geproduceerd met aandacht voor mens en milieu.

Vegan chocolade

De vraag naar veganproducten is de afgelopen jaren enorm gestegen. Dat komt doordat vegan is veranderd van een trend naar een vaste lifestyle. Deze verandering werd al voorspeld, maar is in een stroomversnelling terecht gekomen door de pandemie. Sinds de pandemie zijn mensen namelijk nog meer bezig met hun gezondheid en voor veel mensen staat veganisme gelijk aan gezond. Deze verandering zie je ook terug in chocola. Veel chocolademerken hebben een vegan label waaraan je kunt herkennen dat een product geproduceerd is zonder gebruik van dierlijke producten. Om gehoor te geven aan deze nieuwe lifestyle, hebben we chocolade van het merk Barry Callebaut dit jaar verrijkt met vegan pure chocolade. Alle chocoladeletters zijn verkrijgbaar in pure chocola. Bovendien is de letter S ook verkrijgbaar in een vegan versie van melkchocolade.

Thuisbezorgen blijft een trend

Vorig jaar, toen we met Sinterklaas en kerst middenin de pandemie zaten, waren brievenbuspakketjes booming. Ondanks de afstand wilden we leveranciers, klanten of medewerkers toch verrassen met iets persoonlijks. Nu de coronasituatie verbeterd en het er naar uit ziet dat we dit jaar kerst en Sinterklaas samen kunnen vieren, blijft individuele verzending een trend. Het is een gemakkelijke manier om klanten en andere stakeholders op afstand op een originele manier te bereiken. Ook wanneer je een webshop hebt en geen klanten in een winkel ontvangt, is dit een wijze waarop je klanten kunt binden. Bovendien is het verrassingseffect groot wanneer iemand thuis een cadeautje ontvangt. Want wie vindt het nou niet leuk om chocolaatjes in een mooie geschenkverpakking door de brievenbus te krijgen terwijl je het niet verwacht?

Bij Pinkcube is chocolade laten thuisbezorgen bij verschillende adressen geen probleem. Wil je meer weten over persoonlijk verzenden? Lees dan deze blog of vraag onze product experts naar de mogelijkheden.

Deel dit bericht

Bekijk ook deze artikelen