Je (sportieve) kernwaarden boosten in 2022? Dit is hoe sportinhakers je daarbij helpen

18 januari 2022 Geschatte leestijd: 4 minuten
Je (sportieve) kernwaarden boosten in 2022? Dit is hoe sportinhakers je daarbij helpen

2022 belooft een bijzonder sportjaar te worden. We moedigen onze Nederlandse sporters aan tijdens de Olympische Winterspelen, het startsein voor het WK-voetbal in Qatar is op 11 november, De Formule 1 start wederom in Zandvoort en de Ronde van Spanje (Vuelta) heeft als startpunt Utrecht. Kortom, we hebben dit jaar genoeg sportmomenten om naar uit te kijken. Bovendien lenen sportinhakers zich als mooie kapstok om de kernwaarden van jouw bedrijf te communiceren.

 

Real time marketing

Speel je als bedrijf in op een (sport)evenement of actualiteit? Dan doe je aan real-time marketing. Bij deze vorm van marketing ben je spot on als het gaat om het direct inhaken op een trend of gebeurtenis. Het is een manier om de kernwaarden van jouw merk te koppelen aan een inhaakmoment dat daarbij past. Je kunt een inhaakmoment zien als een kapstokje waaraan je marketingactiviteiten kunt ophangen. Neem bijvoorbeeld de kernwaarde ‘dynamisch’’. Daarmee kun je bijvoorbeeld inspelen op de Vitaliteitsweek die wordt gehouden van 19 t/m 25 september of World Health Day op 7 april. Of de kernwaarde ‘innovatief’ waarbij de inhakers ‘Europese Dag van de Privacy’ of ‘Social Media Dag’ van pas komen. 

Zo zijn er nog meer interessante inhakers in 2022. Zelfs zoveel dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Gelukkig hebben we daarvoor een eenvoudige oplossing: de gratis inhaakkalender van 2022. Door deze kalender te downloaden in je Google, Outlook of Apple agenda, heb je altijd alle inhakers bij de hand. Zo mis je geen enkel inhaakmoment.

 

Positieve associatie

Er zijn dit jaar sportinhakers in overvloed. Maar waarom zou je als bedrijf juist inspelen op sport? Allereerst is het zo dat sport verbroederd. Er zijn namelijk weinig dingen in het dagelijks leven die ons zo verbinden als sport. Niet alleen onderling tijdens het sporten maar ook wanneer we samen naar een sportwedstrijd kijken.

Denk maar aan dat moment wanneer je met familie voor de buis gekluisterd zit als Sven Kramer de 5000 meter schaatst, Max Verstappen de laatste ronde rijdt of wanneer het Nederlands Voetbalelftal een belangrijke kwalificatiewedstrijd speelt. Door in te spelen op deze sportinhakers koppel je jouw bedrijf aan dit saamhorige sportgevoel. Een gevoel waar we meer dan ooit naar hunkeren tijdens de pandemie en de daardoor toenemende polarisatie. 

Dat je door het inspelen op een sportieve inhaker een positieve associatie creëert liet het gin merk Gibson’s vorig jaar zien. Vorig jaar haakte Gibson’s in op het EK-voetbal en de Olympische Zomerspelen door hun gin merk op die inhaakmomenten te lanceren. Om awareness te creëren, werden oranje waaiers uitgedeeld bij slijterijen en op terrassen. Op die manier slaagde het merk erin om een positieve associatie te creëren met het vrolijke sportzomer gevoel. In de testimonial van Gibson’s lees je over de motivatie van reclamebureau Dock14 bij de keus voor oranje inhakers bij de lancering van Gibson’s Gin.

 

Zien sporten doet sporten 

Bovendien kun je sportevenementen koppelen aan de vitaliteitsdoelstellingen van je organisatie. Heb je als doelstelling dat je wil werken aan de fitheid van medewerkers? Dan is inspelen op een sportinhaker de manier om deze doelstelling onder de aandacht te brengen. Heb je binnen jouw bedrijf bijvoorbeeld veel voetbalfans, organiseer dan tijdens het WK in Qatar zelf een voetbaltoernooi. Zo combineer je de sportieve interesse van je medewerkers met je eigen vitaliteitsdoelstellingen.

 

Meerdere keren gebruiken

Waar je normaliter alleen kunt inhaken op de sportzomer, kun je in 2022 het hele jaar door je hart ophalen met talloze sportevenementen. Te beginnen met de Olympische Winterspelen in februari. Daar kun je bijvoorbeeld op inhaken door thuiswerkende fanatieke schaatsfans in januari – voordat de Olympische Winterspelen beginnen –  een gepersonaliseerd juichpakketje te geven. Of een oranje handenklapper waarmee je Nederlandse sporthelden kunt aanmoedigen. Het voordeel van deze sport give-aways? Je kunt ze het hele jaar door gebruiken. Want waar oranje items normaal gesproken na de sportzomer in de prullenbak belanden, kun je ze nu nog gebruiken voor het WK-voetbal in Qatar in november.

Ook heb je in 2022 het voordeel dat je op het gebied van sport give-aways niet afhankelijk bent aan de zomer. Door timing van de Olympische Spelen en het WK-voetbal in Qatar kun je ook kiezen voor winterse weggevers. Denk aan een muts, handschoenen, oorwarmers of ijskrabbers. Kortom, oranje give-aways komen het hele jaar van pas. Bekijk hier sportieve relatiegeschenken

 

 

Deel dit bericht

Bekijk ook deze artikelen