dock14

De kracht van een multifunctionele give away in onzekere tijden

give-away
" Als we iets hebben geleerd van deze crisis, is het dat we moeten kijken naar wat wél kan en dat een goed begin het halve werk is. Daarmee bedoel ik dat je voor elk scenario een goed doordacht plan klaar moet hebben. "

Al vijfentwintig jaar is het team van Dock14 gespecialiseerd in het ontwikkelen en vormgeven van campagnes. Zo ook voor het Engelse gin merk Gibson’s. Toine Markhorst – reclamemaker op het gebied van horeca en evenementen bij Dock14 – kreeg van het gin merk de opdracht om het merk onder de aandacht te brengen in de Nederlandse horeca. Met het EK voetbal en de Olympische Spelen op de planning, besloten Toine en Gibson’s om in te haken op de sportzomer met een oranje give-away. 

Constante onzekerheid
Dat we in 2021 eindelijk kunnen genieten van een zomer vol sport staat zo goed als vast. Helaas bestaat er nog wel veel onduidelijkheid over hoe we deze sportzomer eruit gaat zien. Kunnen we kijken op het terras of in een kroeg? Of moedigen we onze oranje helden aan in de tuin? Er is nog weinig over bekend. Deze onzekerheid maakt het lastig om grote campagnes te bedenken. “Normaliter valt er veel meer te communiceren en kunnen we flink uitpakken met een campagne. Dat is nu niet het geval. Niet alleen vanwege het gebrek aan budget voor marketingactiviteiten, maar ook door de constante onzekerheid die er heerst. Onzekerheid over wanneer er vanuit Den Haag weer groen licht wordt gegeven voor de horeca en evenementen”, vertelt Toine. 

Kijken naar wat wél kan
Dat er nog steeds onzekerheid heerst over de corona situatie, weerhoudt Dock14 er niet van om Gibson’s onder de aandacht te brengen in Nederland. “Als we iets hebben geleerd van deze crisis, is het dat we moeten kijken naar wat wél kan en dat een goed begin het halve werk is. Daarmee bedoel ik dat je voor elk scenario een goed doordacht plan klaar moet hebben. Want dat het deze zomer warm weer wordt en dat de sportevenementen doorgaan, staat zo goed als vast. Maar de heropening van de horeca en evenementen nog niet. Daarom denken we van tevoren na over elk scenario en de alternatieven daarvan. Stel dat de horeca gesloten blijft, dan kunnen we Gibson’s nog wel onder de aandacht brengen bij slijterijen. Die zijn wel open. We proberen altijd in mogelijkheden te denken.”

Inhaken op oranje
Gin en tonic, ook wel GT genoemd door de liefhebbers, is al jaren een populair zomers drankje in de Nederlandse horeca. Ook bij mensen thuis is een van de favoriete cocktails. Bij slijterijen gaan de flessen gin namelijk ook als warme broodjes over de toonbank.  Daarom zijn de cafés, terrassen en slijterijen ideale plekken om gasten kennis te laten maken met Gibson’s. Dock14 besloot om Gibson’s middels een give-away te introduceren middels een inhaakmoment. “In samenspraak met Gibson’s besloten we om deze zomer in te haken op alles dat oranje is. Het Europees Kampioenschap en de Olympische Spelen zijn perfecte momenten om het gin merk onder de aandacht te brengen en gratis iets weg te geven. We hebben uiteindelijk bedacht om oranje waaiers te bedrukken als give-away met het logo van Gibson’s via Pinkcube. Oranje waaiers passen perfect bij de zomer en bij de kleur waarmee we onze Nederlandse sporters aanmoedigen.”

Plan B
Door de corona pandemie speelt budget een nog belangrijkere rol bij het kiezen van een give away. “Oranje waaiers zijn een relatief goedkoop reclamemiddel dat past bij de zomer en bovendien een multifunctionele give-away is. Want of je nou op een snikheet terras zit of thuis in een bloedhete tuin onder het genot van een gin en tonic de EK finale kijkt, een waaier komt in beide gevallen van pas. Ongeacht wat de corona situatie op dat moment is. We denken van tevoren goed na over het inhaakmoment en welk product flexibel inzetbaar is zodat het ook bruikbaar is voor een plan b. Waaiers kun je zowel op het terras als bij een slijterij weggeven. In beide gevallen komt het merk onder de aandacht bij de juiste doelgroep”, vertelt Toine. 

“We denken van tevoren goed na over het inhaakmoment en welk product flexibel inzetbaar is zodat het ook bruikbaar is voor een plan b.”

De kracht van oranje waaiers
Een oranje waaier is de ultieme zomerse givea-way. Het is de ideale verkoeling tijdens een spannende EK penaltyreeks in een hete tuin of wanneer je een middag op een zonnig terras aan gin en tonic’s nipt. Kortom, een waaier die zorgt voor koude lucht is altijd welkom op een warme zomerdag. Daarnaast is de kracht van deze givea-way ook het gratis aspect. “In de Nederlandse markt werkt het altijd goed om bij een aankoop iets gratis weg te geven. Vandaar dat we voor de Nederlandse markt veel gimmicks weggeven bij producten. Mensen vinden het altijd leuk om iets gratis te krijgen.” 

 

 

Lees meer ervaringen